بیماری های روحی و روانی

چگونه با بیماری های روحی مقبله کنیم

بیماری های روحی و روانی

چگونه با بیماری های روحی مقبله کنیم

چگونه روح و روان خوبی داشته باشیم و در صورت بیمار شدن به راحتی آنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

علایم فیزیکی افسردگی چیست وچطور متوجه شویم به بیماری افسردگی مبتلا هستیم

 

اگرچه علائم اصلی افسردگی روحی و روانی هستند (مانند احساس ناراحتی و ناامیدی)، اما افسردگی ممکن است با برخی علائم فیزیکی مانند حالت تهوع، اسهال، درد و تغییر در وزن نیز همراه باشد.

سردرد

اما مردم معمولا این مشکلات سلامتی را نادیده می‌گیرند یا نمی‌توانند درمان مناسب برای آنها پیدا کنند، چراکه متوجه منشأ این مشکلات نمی‌شوند. رابین هایت (Robin Haight) روان‌شناس می‌گوید: «من بیمارانی داشتم که در اورژانس به‌خاطر این علائم به سراغ من می‌آمدند.»علائم فیزیکی افسردگی را نادیده نگیرید. این علائم که عبارت‌اند از درد و تغییرات دیگر در سلامتی، می‌توانند اولین نشانه‌های افسردگی باشند و دانستن این علائم فیزیکی می‌تواند به تشخیص و درمان زودهنگام بیماری کمک کند. این مقاله را بخوانید و ببینید آیا شما هیچ‌کدام از این علائم هشداردهنده را دارید؟
. مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی در افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند، به‌ویژه در کودکان و نوجوانان بسیار رایج است. هایت می‌گوید: «معده‌ی بسیاری از کودکان مشکل دارد و هنگامی که آنها را معاینه می‌کنید متوجه می‌شوید که این مشکلات معمولا به اضطراب ناشی از مدرسه یا روابط با هم‌سالان‌شان مربوط می‌شود.» بزرگ‌سالانی که به افسردگی مبتلا هستند نیز ممکن است از مشکلات گوارشی رنج ببرند. این مشکلات می‌توانند شامل حالت تهوع، دل‌پیچه و اسهال باشد. برخی اختلال‌ها در گوارش مانند بیماری کرون، ورم مخاط روده‌ی بزرگ یا زخم معده در اثر استرس و افسردگی شدید‌تر می‌شوند.
۲. سردرد

سردرد می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد و گاهی‌وقت‌ها نیز می‌تواند نشانه‌ی افسردگی باشد. سردردهایی که به افسردگی مربوط هستند معمولا سنگین و کلی هستند. همچنین افراد افسرده معمولا گزارش می‌دهند که سردردشان صبح‌ها و عصرها شدیدتر است. اینها احتمالا سردرد‌های تنشی هستند که هنگام منقبض شدن ماهیچه‌های گردن یا جمجمه اتفاق می‌افتند. هایت می‌گوید: «زمانی که افراد افسرده می‌شوند، این دسته از ماهیچه‌هایشان منقبض می‌شود. اگر متوجه چنین موضوعی نشوید، درد زیادی متحمل خواهید شد.»

سردرد
۳. مشکلات خواب

مشکلات خواب یکی از سرنخ‌های تشخیص افسردگی است. افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، نمی‌توانند به‌راحتی بخوابند یا ممکن است در نیمه‌های شب از خواب بیدار شوند و دیگر نتوانند بخوابند. هایت می‌گوید: «هرکس که دچار استرس باشد، نمی‌تواند به‌راحتی بخوابد، اما اگر مشکل شما برای خوابیدن بیشتر از چند هفته طول بکشد، باید به این فکر کنید که آیا یک مشکل روحی و روانی وجود دارد که باید به آن توجه کنید یا خیر.» حدود یک‌سوم افرادی که افسرده هستند، بیشتر از حد عادی می‌خوابند.
۴. کمردرد یا گرفتگی عضلات

کمردرد یا گرفتگی عضلات می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های افسردگی باشد. هایت می‌گوید: «میان چگونگی مراقبت افراد از خودشان و افسردگی رابطه‌ای وجود دارد. افراد افسرده تمایل کمتری به ورزش‌کردن دارند و روی خوردن غذاهای سالم کمتر تمرکز می‌کنند. اگر به‌اندازه‌ی کافی مراقب بدن‌تان نباشید، در این صورت دردهای فیزیکی بیشتری به سراغ شما خواهد آمد؛ به‌ویژه در ناحیه‌ی کمر و ماهیچه‌ها یا مفاصل.» همچنین اگر از قبل، از دردی مزمن رنج می‌برده‌اید، افسردگی می‌تواند آن را بدتر کند.
۵. خستگی و درماندگی

خستگی و درماندگی یا بی‌انرژی بودن از نشانه‌‌های افسردگی هستند. افسردگی و خستگی همدیگر را تغذیه کنند. درنتیجه، در بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، به‌آسانی نمی‌توان گفت کدام یک اول ایجاد شده است؛ افسردگی یا درماندگی. زمانی که افراد افسردگی و اضطراب‌شان را درمان می‌کنند، میزان سرزندگی‌ و انرژی‌شان باعث شگفتی شما می‌شود.

خستگی و درماندگی
۶. تغییرات در اشتها

آیا در خوردن زیاده‌روی می‌کنید و وزن اضافه کرده‌اید؟ یا علاقه‌تان را به غذا از دست داده‌اید و وزن کم کرده‌اید؟ هر تغییری در اشتها می‌تواند نشانه‌ی افسردگی باشد. هایت می‌گوید:‌ «افراد معمولا از غذا برای کنار آمدن با استرس‌های عاطفی و احساس ناراحتی استفاده می‌کنند.» اگر تغییر در اشتهاتان بیشتر از چند هفته طول کشید با دکترتان صحبت و بررسی کنید که آیا دلیل این اتفاق افسردگی است یا مشکل پزشکی دیگری وجود دارد، یا هر دو.
۷. تغییر وزن

نوسانات در وزن می‌تواند به تغییرات در عادت‌های غذایی‌ و سطح فعالیت‌هایتان مربوط باشد. هایت می‌گوید: «گاهی‌وقت‌ها، افراد افسرده بیش‌ازحد می‌خوابند؛ برای مثال ۱۲ ساعت در روز و درنتیجه فعال نیستند. ازآنجاکه فعالیت‌ این افراد کم شده است، ممکن است افزایش وزن پیدا کنند. از سوی دیگر، اگر اشتهای شما تغییر کرده و به‌اندازه‌ی کافی غذا نمی‌خورید، ممکن است وزن زیادی از دست بدهید. اگر به‌شکلی توجیه‌ناپذیر وزن از دست داده‌اید یا اضافه‌وزن پیدا کرده‌اید با پزشک‌تان صحبت کنید، چراکه این وضعیت می‌تواند نشانه‌ی افسردگی یا مشکل دیگری در سلامتی‌تان باشد.
۹. درد در قفسه‌ی سینه

اگر در قفسه‌ی سینه‌تان احساس درد می‌کنید، هرگز درمان آن را به‌تأخیر نیندازید. درد در قفسه‌ی سینه می‌تواند نشانه‌ی حمله‌ی قلبی یا دیگر مشکلات جدی قلبی باشد، اما درد در قفسه‌ی سینه می‌تواند به سلامت روحی و روانی شما نیز مربوط باشد. هایت می‌گوید: «درد در قفسه‌ی سینه معمولا به حمله‌های وحشت‌زدگی که نتیجه‌ی اضطراب هستند مربوط می‌شود. هنگامی که افراد حمله‌ی وحشت‌زدگی را تجربه می‌کنند، ممکن است تپش قلب پیدا کنند و در تنفس دچار مشکل شوند؛ درست مانند چیزی که در حمله‌ی قلبی تجربه می‌شود.» اگر پزشک‌تان تشخیص داد که دردتان در قفسه‌ی سینه در اثر حمله‌ی قلبی یا دیگر مشکلات قلبی ایجاد نشده است، از او بپرسید که آیا می‌تواند نشانه‌ی افسردگی یا اضطراب باشد یا خیر.
۱۰. تشخیص افسردگی

پزشکان معمولا برای تشخیص افسردگی به‌دنبال نشانه‌‌های بنیادین آن مانند ناراحتی، گریه و نبود انرژی یا علاقه هستند. اما اگر هر کدام از نشانه‌های فیزیکی را که در اینجا بیان کردیم، برای چند هفته در خودتان مشاهده کردید که با هیچ دلیل پزشکی دیگری نتوان آنها را توضیح داد، از پزشک‌تان بپرسید که آیا این نشانه‌ها می‌توانند ریشه‌ی روحی و روانی داشته باشند یا خیر. شما باید بتوانید با استفاده از ترکیبی از گفتاردرمانی، تغییر در سبک زندگی و مراقبت‌های پزشکی راهی برای درمان و رهایی از افسردگی پیدا کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی